Τι πρέπει να κάνετε για να έχετε υγιή δόντια και ούλα

2020-03-13

Η καλή στοματική υγιεινή είναι απαραίτητη για να έχετε δόντια και ούλα υγιή. Τι περιλαμβάνει η καλή στοματική υγιεινή; Καλό βούρτσισμα των δοντιών δύο φορές την ημέρα και τακτικούς οδοντιατρικούς ελέγχους.


Ωστόσο, η στοματική υγεία μάς προσφέρει πολλά περισσότερα. Όχι μόνο ένα υγιές σώμα αλλά μία καλή γενική υγεία. Οι ειδικοί θεωρούν ότι τα προβλήματα στοματικής υγείας προκαλούν παγκοσμίως επιβάρυνση της συνολικής μας υγείας. Με μια απλή αναγωγή μπορούμε να καταλάβουμε όλοι ότι χωρίς θεραπεία, η φθορά των δοντιών και των ούλων μπορούν να οδηγήσουν σε έντονο πόνο, απώλεια δοντιών και έλλειψη αυτοπεποίθησης. Κι αυτά είναι μόνο η αρχή. Ο πόνος και η απώλεια των δοντιών και των ούλων οδηγούν σε υποσιτισμό, προβλήματα ομιλίας, προβλήματα στην εργασία, στο σχολείο και στην προσωπική ζωή.

Μπορείτε να αποτρέψετε όλη αυτή τη δυσάρεστη αλληλουχία λαμβάνοντας προληπτικά μέτρα και και σωστή οδοντιατρική περίθαλψη.

Βουρτσίστε τακτικά αλλά όχι επιθετικά

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι το βούρτσισμα των δοντιών τους δύο φορές την ημέρα είναι μία από τις σημαντικότερες συνήθειες για την αφαίρεση της πλάκας και των βακτηρίων. Ωστόσο, το βούρτσισμα μπορεί να είναι αποτελεσματικό μόνο αν χρησιμοποιείτε τη σωστή τεχνική. Πρέπει να βουρτσίζετε τα δόντια σας κάνοντας μικρές κυκλικές κινήσεις, φροντίζοντας να βουρτσίζονται τα δόντια από κάθε πλευρά από τα ούλα μέχρι την κορυφή. Αυτή η διαδικασία πρέπει να διαρκεί μεταξύ 2 και 3 λεπτών. Όταν το βούρτσισμα γίνεται πολύ δυνατά ή χρησιμοποιείται μια σκληρή οδοντόβουρτσα, μπορεί να προκληθεί βλάβη στο σμάλτο των δοντιών και στα ούλα. Χρησιμοποιήστε μία απαλή ή μέτρια οδοντόβουρτσα και φροντίστε να την αλλάζετε κάθε 3 μήνες ή όταν οι άκρες αρχίζουν να φαίνονται φθαρμένες.

Χρησιμοποιήστε φθόριο

Το φθόριο είναι ένα φυσικό μέταλλο που βρίσκεται στην επιφάνεια της γης και είναι ευρέως διασκορπισμένο στη φύση. Το φθόριο συχνά προστίθεται στο πόσιμο νερό για να βοηθήσει στη μείωση της τερηδόνας. Οι περισσότερες οδοντόκρεμες περιέχουν φθόριο. Ωστόσο, ορισμένα οδοντιατρικά προϊόντα δεν περιέχουν φθόριο, και μερικοί άνθρωποι δεν το χρησιμοποιούν καθόλου. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η έλλειψη φθορίου μπορεί να οδηγήσει σε φθορά των δοντιών, ακόμη και αν κάποιος φροντίζει τα δόντια του. Τα φίλτρα νερού αντίστροφης ώσμωσης αφαιρούν το φθόριο, γι΄αυτό είναι χρήσιμο αν χρησιμοποιείτε φίλτρο να ελέγξετε τα επίπεδα φθορίου στο νερό σας. Πολλές μάρκες εμφιαλωμένου νερού δεν περιέχουν φθόριο.

Βάλτε το νήμα στην καθημερινότητά σας

Το νήμα μπορεί να αφαιρέσει πλάκα και βακτήρια από τα δόντια, από τα σημεία όπου η οδοντόβουρτσα δεν μπορεί να φτάσει. Μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της κακής αναπνοής αφαιρώντας τα απομεινάρια από τα τρόφιμα που έχουν παγιδευτεί ανάμεσα στα δόντια. Αγοράστε το οδοντικό νήμα που σας έχει συστήσει ο οδοντίατρος σας. Γενικά, συστήνεται να δοκιμάσετε σταδιακά τους διάφορους τύπους οδοντικού νήματος (πχ. κερωμένο-ακέρωτο, νήμα-ταινία) μέχρι να βρείτε ποιο νήμα σας εξυπηρετεί καλύτερα. Αν χρησιμοποιείτε νήμα για πρώτη φορά, συνήθως είναι προτιμότερο να διαλέξετε ένα κερωμένο οδοντικό νήμα που είναι πιο εύκολο στη χρήση.

  • Κόψτε περίπου 50cm από το οδοντικό νήμα και τυλίξτε την μία άκρη στο μεσαίο δάχτυλο του ενός χεριού και το υπόλοιπο στο μεσαίο δάκτυλο του άλλου χεριού. Καθώς χρησιμοποιείτε το νήμα θα ξετυλίγετε το καθαρό από το ένα χέρι και θα τυλίγετε το χρησιμοποιημένο στο άλλο.

  • Κρατήστε καλά το νήμα ανάμεσα στον δείκτη και τον αντίχειρά σας και στα δύο χέρια και αφήστε ελεύθερο ένα τμήμα περίπου 3-5 εκατοστά που το κρατάτε τεντωμένο.

  • Δεν έχει σημασία από ποιο σημείο θα ξεκινήσετε, αρκεί να διατηρείτε την ίδια σειρά κάθε μέρα έτσι ώστε με τον καιρό οι κινήσεις σας να αυτοματοποιηθούν.

  • Περάστε απαλά το νήμα ανάμεσα σε δύο δόντια. Μην κάνετε απότομες ή βίαιες κινήσεις. Αν το νήμα 'σφηνώσει' σε κάποιο σημείο ανάμεσα στα δόντια, κινείστε ελαφρά το νήμα με παλινδρομικές κινήσεις για να προσπεράσετε το δύσκολο σημείο.

  • Πιέστε ελαφρά το οδοντικό νήμα μέχρι να φτάσει στα ούλα. Σταματήστε μόλις συναντήσετε αντίσταση. Φυσιολογικά το νήμα θα πρέπει να βρίσκεται λίγο μέσα στα ούλα (ουλοδοντική σχισμή) κάτω από την γραμμή των ούλων.

  • Ο στόχος μας είναι να καθαρίσουμε τις όμορες επιφάνειες και των δύο δοντιών εκατέρωθεν του μεσοδόντιου διαστήματος. Για να το πετύχουμε αυτό, πιέζουμε το νήμα πάνω σε κάθε επιφάνεια ώστε να πάρει το σχήμα C γύρω από το δόντι και το μετακινούμε από τα ούλα προς την κορυφή του δοντιού. Η κίνηση αυτή απομακρύνει τα μικρόβια της οδοντικής πλάκας και τα υπολείμματα των τροφών. Επαναλάβετε την κίνηση 2-3 φορές για κάθε επιφάνεια δοντιού.

  • Αν το νήμα φθαρεί ή έχουν συσσωρευθεί υπολείμματα πλάκας και τροφών, ξετυλίξτε ένα νέο καθαρό τμήμα νήματος και τυλίξτε το χρησιμοποιημένο τμήμα στο άλλο χέρι.

  • Μετακινηθείτε στο επόμενο μεσοδόντιο διάστημα. Συνεχίστε να καθαρίζετε με το νήμα όλα τα δόντια και μην παραλείψετε τα πίσω δόντια, ακόμη και αν σας δυσκολεύουν περισσότερο.

  • Αφού τελειώσετε, ξεπλύντε το στόμα σας και συνεχίστε την στοματική σας υγιεινή με το βούρτσισμα για να ολοκληρώσετε τον καθαρισμό των δοντιών.

Κάντε τακτικές επισκέψεις στον οδοντίατρο

Το ραντεβού πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε 6 μήνες. Ο γιατρός θα κάνει έναν οδοντιατρικό έλεγχο, θα καθαρίσει τα δόντια σας και θα αφαιρέσει την πλάκα και την πέτρα. Ο οδοντίατρος θα ελέγξει για οπτικά σημάδια κοιλοτήτων, ουλίτιδα, καρκίνο του στόματος και άλλα προβλήματα στοματικής υγείας. Αν χρειάζεται, θα σας ζητήσει να βγάλετε μια πανοραμική ακτινογραφία.

Αν και η γενική οδηγία είναι αυτή, σε κάθε περίπτωση ο γιατρός σας θα σας προτείνει τη συχνότητα που απαιτείται στη δική σας περίπτωση, ανάλογα με τη γενική υγεία σας, το ιστορικό σας και την ηλικία σας.

Μην καπνίζετε

Το κάπνισμα βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού, γεγονός που καθιστά δύσκολο για τον οργανισμό να θεραπεύει ιστούς, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του στόματος. Κατά συνέπεια, οι καπνιστές ίσως χρειαστούν περισσότερο χρόνο για την επούλωση του στόματός τους μετά από οδοντιατρικές θεραπείες. Το κάπνισμα επηρεάζει επίσης την εμφάνιση του στόματος, καθώς οδηγεί σε κιτρίνισμα των δοντιών και της γλώσσας αλλά και κακοσμία.

Επιλέξτε στοματικό διάλυμα

Αρκετές μελέτες υποδεικνύουν ότι τα στοματικά διαλύματα μπορούν να ωφελήσουν την στοματική υγεία. Για παράδειγμα, μια έρευνα έδειξε ότι το στοματικό διάλυμα που περιέχει χλωρεξιδίνη, ένα αντιβακτηριακό συστατικό, βοηθά στον έλεγχο της πλάκας και της ουλίτιδας.

Ένα στοματικό διάλυμα δεν μπορεί να υποκαταστήσει το βούρτσισμα των δοντιών αλλά μπορεί να ολοκληρώσει την καθαριότητα του στόματος.

Περιορίστε τα ζαχαρούχα τρόφιμα και τα άμυλα

Αρκούν 20 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που θα καταναλώσετε ένα γλυκό, για να μετατρέψουν τα βακτήρια τη ζάχαρη σε οξύ το οποίο «τρώει» τα δόντια επί περίπου 30 λεπτά. Κάθε φορά που τα βακτήρια εκτίθενται στη ζάχαρη, παράγεται οξύ. Γι' αυτό τον λόγο δεν έχει σημασία μόνο πόση ζάχαρη τρώει κανείς, αλλά και πόσο συχνά. Κοινοί ένοχοι είναι τα γλυκά, οι καραμέλες και τα επιδόρπια, αλλά και πολλά μεταποιημένα τρόφιμα που περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη. Ο ΠΟΥ συστήνει τον περιορισμό της πρόσληψης ζάχαρης κάτω από το 10% των ημερήσιων θερμίδων. Φθορά στα δόντια μπορούν να προκαλέσουν επίσης τα αμυλώδη τρόφιμα, όπως τα κράκερ, το ψωμί, τα τσιπς και τα ζυμαρικά επειδή όσο παραμένουν στο στόμα διασπώνται σε απλά σάκχαρα.

Προτιμήστε το νερό

Τα αναψυκτικά κάθε είδους είναι η νούμερο ένα πηγή των προστιθέμενων σακχάρων στην καθημερινή μας διατροφή. Η κατανάλωση αναψυκτικών, χυμών ή άλλων ποτών με ζάχαρη μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης τερηδόνας. Όταν διψάτε προτιμήστε να πιείτε νερό ή τσάι χωρίς ζάχαρη.